1623 views

Προς όλους τους haters του Λάνθιμου: Καλά Χριστούγεννα!

…και αυτό διότι δεν καταφέρατε να βγείτε αληθινοί στις προβλέψεις, να μην πω κατάρες, που όλα αυτά τα χρόνια με δεκάδες προφάσεις (χιπστερισμός, αντιγραφή, διασυνδέσεις κλπ) αμολάτε. Δεν στέρξατε να βγείτε νικητές σε έναν αγώνα δρόμου που αποκλειστικό σκοπό είχε να πάψει μια φωνή, ή ακόμα σωστότερα μία κάμερα, που αν μη τι άλλο διεκδικεί με απόλυτα ξεχωριστό τρόπο τη θέση της στην παγκόσμια φιλμογραφία. Ο Γιώργος Λάνθιμος δέχθηκε τα πυρά περί Αστακού πριν από 2 χρόνια αλλά αυτή τη φορά προχώρησε ακόμα μακρύτερα. Και δεν εννοώ τα βραβεία που συγκέντρωσε για τον Θάνατο του Ιερού Ελαφιού αλλά για την ίδια την υπογραφή του , η οποία και πρέπει, πια, επί τη εμφανίσει του ονόματος της στην οποιαδήποτε promo αφίσα μελλοντικής του ταινίας να αναγνωρίζεται ως φέρουσα αυθεντικότητα.

Δεν είναι εύκολο στην αρμολόγηση και μετέπειτα στην αρτιπαιξία του το κινηματογραφικό σύμπαν που έστησε ο Λάνθιμος για τις ανάγκες του Ιερού Ελαφιού. Ηθοποιοί πλανητικής εμβέλειας, μία ιστορία που στα μάτια του μέσου ακροατή μπάζει σε επίπεδο λογικής, η υγεία που αποτελεί έναν χώρο εύκολης συγκίνησης για τον οποιοδήποτε θεατή (και αυτά είναι μόνο μερικές από τις συνταγμένες που έπρεπε να συντονίσει).

Αναφορικά με το ζήτημα της διανομής να εξαίρω την θαυμαστή χρήση της Alicia Silverstone, την χωρίς ωραιοποίηση ένεκα ηλικίας κινηματογράφηση της Nicole Kidman, το σταθερά πειθαρχημένο παίξιμο του Colin Farrell, το άριστο της επιλογής του Barry Keoghan ο οποίος και κάνει ρόλο ζωής -και ας είναι μόλις 25 χρόνων- ερμηνεύοντας τον ασταθή ψυχολογικά Martin.

Η κάμερα του Θύμιου Μπακατάκη, σταθερού συνεργάτη του Λάνθιμου, χωρίς καμία δόση υπερβολής παίρνει άριστα εξαιτίας της έξοχης χρήσης του ευρυγώνιου φακού στους κλειστούς χώρους (ολοφάνερος φόρος τιμής στον Stanley Kubrick) και της φωτογραφίας της ταινίας στα εξωτερικά γυρίσματα.

Την ίδια στιγμή το σενάριο που υπογράφεται από τον ίδιο τον Λάνθιμο και το επίσης σταθερό συνεργάτη του Ευθύμη Φιλλίπου έχει μια έξοχη ιδέα, έχει σταθερά καλή ανάπτυξη των κυνικά εκφραζόμενων διαλόγων, διαθέτει πλήρες οπλοστάσιο συμβολισμών και μεταφορών αλλά διακατέχεται σε υπέρμετρο βαθμό, ειδικότερα από τα μισά της ταινίας και πέρα, από τις εμμονές που έχουμε δει να εικονοποιούνται και σε προηγούμενες ταινίες του Λάνθιμου (ειδικότερα στον Κυνόδοντα και τις Άλπεις) με την οικογένεια να αποτελεί έναν βωμό όπου θυσιάζονται η προσωπική ηθική αλλά και εσωτερική ισορροπία.

Να σημειωθεί η αρίστη χρήση του ήχου σε αυτή την ταινία. Με ξεκάθαρο, θαρρώ, σκοπό να ενοχλήσει, όσο και το ίδιο το θέμα της ταινίας, με την ένταση και την επεξεργασία στα folleys των συνθετών του, πετυχαίνει στο να καταστήσει τον θεατή έρμαιο του σκότους που σκεπάζει, χωρίς καμία υπερβολή, τον ψυχισμό των ηρώων του Ιερού Ελαφιού.

Το να προσπαθήσει κάποιος να βάλει κάτω από μία ταμπέλα το καινούργιο φιλμ του Λάνθιμου αποτελεί μία γενναία προσπάθεια συλλογής από κινηματογραφικά genres. Μεταφυσικό θρίλερ, ψυχολογικός τρόμος, κοινωνικός μεταμορφισμός, συμβολισμός, όλα αυτά και κανένα παράλληλα θα είναι η τελική απάντηση. Το ελληνικό κοινό το πρώτο Σαββατοκύριακο προβολής έδωσε στο Ιερό Ελάφι 9.500 εισιτήρια, αριθμός μάλλον χαμηλότερος των προσδοκιών του σκηνοθέτη και της εταιρείας διανομής.

Λάνθιμε, άφες αυτοίς, ου γάρ οίδασι τί ποιούσι. Βάζω μάλιστα στοίχημα ότι πολλοί περιμένουν να το δουν σε dvd ή ακόμα ακόμα και από κατεβασμένο αρχείο, μην γνωρίζοντας ότι μόνο στη μεγάλη οθόνη μπορεί να παραδοθεί σωστά στον θεατή η φέρουσα παγωμένο κυνισμό κινηματογράφηση των διαδρόμων και το σαρκαστικό καδράρισμα της suburbia οικίας του μεγαλοαστού ιατρού και κεντρικού ήρωα του ταινίας.

Leave a reply

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

cool good eh love2 cute confused notgood numb disgusting fail