153 views

DAMN: Το Magnum Opus του Kendrick Lamar

O Kendrick Lamar προετοίμαζε το έδαφος για την ηχογράφηση ενός δίσκου σαν το Damn εδώ και καιρό. Το To Pimp a Butterfly αποτέλεσε το προοίμιο της επιτυχίας του νεαρού αυτού ράπερ, για τον οποίον έχουν μιλήσει με τα πιο κολακευτικά λόγια άτομα σαν τον Dr.Dre στο παρελθόν. Το Damn ήρθε στον κόσμο το 2017 και χωρίς δισταγμό, αποτέλεσε τον hip-hop δίσκο της χρονιάς, αφήνοντας μάλιστα τους υπολοίπους έτη φωτός μακριά του.

Το Damn κυκλοφορεί πλέον σε δύο εκδόσεις. Την κανονική και την Collector’s Edition. Η τελευταία έχει διαφορετική σειρά στα κομμάτια που απαρτίζουν τον δίσκο, ο οποίος έχει ηχογραφηθεί για να παίζεται τόσο με την κανονική ροή των τραγουδιών όσο και με αντίθετη ροή. Ο ίδιος ο Lamar αποκάλυψε την εν λόγω λεπτομέρεια, αναφέροντας επίσης πως ο δίσκος αν παιχτεί με αντίθετη ροή από την κανονική, εξιστορεί μια εντελώς διαφορετική ιστορία.

Μέσα στο Damn, ο Kendrick Lamar έδωσε τρομερή προσοχή και αφοσίωση στους στίχους και τις ιστορίες που εξιστορούν τα κομμάτια του. Πλέον δεν είναι ένας νέος ράπερ, αλλά ένας από τους διασημότερους στον χώρο, κοντράροντας μεγάλα ονόματα της σκηνής. Μάλιστα, η επιτυχία του Damn τον ανύψωσε ακόμα περισσότερο και πλέον υπάρχουν ομάδες οπαδών που τον θεωρούν τον καλύτερο Αμερικανό ράπερ τη δεδομένη στιγμή. Μέσα από το Damn, o Lamar χρησιμοποιεί αιχμηρή γλώσσα  για να περιγράψει όχι μόνο την νέα του ζωή ως ένα από τα μεγαλύτερα ονόματα στην αμερικανικής μουσικής βιομηχανία, αλλά και, επηρεασμένος από το Black Lives Matter κίνημα, περιφρονεί χωρίς καμία αναστολή ένα μεγάλο κομμάτι της αμερικανικής κοινωνίας. Φυσικά αναφέρομαι στο πως αντιλαμβάνεται ο μέσος λευκός ‘redneck’ την αφροαμερικανική κοινότητα, στην εποχή της αμερικανικής μετα-γκετοποίησης.

Μέσα από το DNA εξερευνεί κάθε κομμάτι της κληρονομίας που του άφησαν οι πρόγονοι του, συνδυασμένη με τα στερεότυπα τα οποία χαρακτηρίζουν έναν αφροαμερικανό, ακόμα και έναν διάσημο σαν τον Lamar. To θρησκευτικό στοιχείο είναι έντονο στον δίσκο. Ακόμα και ο τίτλος YAH, αναφέρεται στη λέξη Yahweh, η οποία σημαίνει ‘ΘΕΟΣ’ στα Εβραϊκά. Ο δίσκος δεν έχει ξεκάθαρο αθεϊστικό ή θειστικό υπόβαθρο, αλλά ο Kendrick φροντίζει να κρατήσει μια ευλαβή απόσταση από τον θεό που ευθύνεται για τον θάνατο χιλιάδων ανθρώπων αλλά και αφροαμερικανών από τα χέρια των αστυνομικών και των συμπολιτών τους στις ΗΠΑ. Είναι σίγουρα ενδιαφέρον το πώς αντιλαμβάνεται ο Lamar την θρησκεία αλλά και τις προεκτάσεις της στην κοινωνία, τις οποίες φανερά κοροϊδεύει και απεχθάνεται.

Μέσα από μια σειρά βίντεο-κλιπ και στίχων με θρησκευτικούς συμβολισμούς, η φήμη και η νέα του ζωή ως διάσημου αμερικανού μουσικού μπλέκεται με την έννοια του θεού που έχει πλέον υιοθετήσει η μοντέρνα αμερικανική κοινωνία. Ο ίδιος παρουσιάζεται ως θεός, ή μάλλον καλύτερα ως ένα όν με μεγάλες δυνατότητες, τόσο καλλιτεχνικές αλλά και οικονομικά μιας και ο κόσμος που μας απαρτίζει βασίζεται σε τούτο τον χάρτινο ηγέτη που ονομάζουμε δολάριο. Στη συνέχεια, όμως, ο ίδιος ο Lamar σπάει το στερεότυπο αυτό, ανοίγεται στο κοινό και με μεγάλες δόσεις μετριοπάθειας, παρουσιάζει τον εαυτό του ως έναν ακόμα πληγωμένο ποιητή, ο οποίος, μάλιστα, αγωνίζεται ακόμη να συνηθίσει το νέο του κοινωνικό status και τον τίτλο του καλύτερου σύγχρονου ράπερ.

Μουσικά, το DAMN είναι ότι πληρέστερο σε κυκλοφορία έχει αντικρίσει ο χώρος τα τελευταία χρόνια, μιας και το hip hop είχε ξεκινήσει, επίσης, μετά από χρόνια επιτυχιών να βαλτώνει.  Ο Kendrick Lamar έδειξε ειλικρίνεια αλλά και θάρρος μπροστά σε όλα όσα μαστίζουν αυτή τη στιγμή την αμερικανική κοινωνία. Συνδυάζοντας την trap με φιλόδοξα flow, εξέφρασε την δυσαρέσκεια του προς τον κόσμο που μας απαρτίζει, επαναφέροντας την χιπ-χοπ στα αιχμηρά επίπεδα που της αρμόζει. Παράλληλα, δεν θυμίζει σε τίποτα οτιδήποτε old-school μπορεί να τον εξέφραζε παλαιότερα, αφήνοντας πίσω ακόμα και το To Pimp a Butterfly.

Συμμετοχές στον δίσκο μετράνε η Rihanna, οι U2 και ο Bono, όπως και ο Zacari. Μάλιστα, το Loyalty, στο οποίο συμμετέχει η Rihanna κέρδισε και Grammy. Not bad, αν αναλογιστεί κανείς πως ίσως αποτελεί από τα πιο αδύναμα κομμάτια του DAMN.

Ο Kendrick Lamar πρόσφατα καταπιάστηκε και με το soundtrack του Black Panther,  όπου συνέθεσε όλα τα τραγούδια σε αυτό, μαζί με πολλές και εξαιρετικές συμμετοχές. Το DAMN, όμως, παραμένει το χρυσό του δισκοπότηρο, μιας και απ’ότι φαίνεται ούτε ο ίδιος ούτε κάποιος άλλος θα μπορέσει να γράψει κάτι επιδραστικότερο σύντομα. Ο Kedrick είναι ο βασιλιάς του χιπ-χοπ και το αποδεικνύει περίτρανα στις τελευταίες του δισκογραφικές ενασχολήσεις.

Leave a reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

cool good eh love2 cute confused notgood numb disgusting fail